Relacje z podróży

Islandia

Islandia - kraina ognia, wody i wiatru.
Islandia to niezwykły kraj położony na północnych peryferiach Europy. Urzeka przede wszystkim różnorodnością krajobrazów - znajdziemy tu wciąż czynne wulkany i efekty działalności geotermalnej, olbrzymie spływające do morza lodowce, wysokie klifowe wybrzeża, plaże o czarnym kolorze piasku, potężne wodospady, góry o niesamowitych barwach skał. Spotykamy tu także bogatą faunę Północy - wielotysięczne kolonie ptaków, liczne ssaki morskie - foki i wieloryby. W surowym krajobrazie rozrzucone są niewielkie osady, głównie usytuowane malowniczo na wybrzeżu, zamieszkane przez potomków Wikingów. Te atuty sprawiły, że w lipcu 2016 roku postanowiłem odwiedzić ową wyspę położoną na styku dwóch kontynentów i klimatów. Oto relacja z mojej 10-dniowej podróży.

Dziennik podróży

08.07
Przelot na trasie Warszawa - Reykjavik. Na lotnisko Keflavik odległe ok. 40 kilometrów od stolicy kraju przylatujemy o 2 w nocy. Krótki nocleg w pobliżu lotniska.

09.07
Rankiem wyruszamy w stronę Reykjaviku. Chwilowo omijamy stolicę, kierując się na północ, a następnie na zachód kraju, na półwysep Snæfellsnes. Na tym półwyspie w huraganowym wietrze oglądamy olbrzymie klify Lóndrangar. Spacerujemy klifowym wybrzeżem z licznymi koloniami ptaków morskich, docierając do krańca półwyspu z latarnią morską. Nocujemy w miejscowości Olafsvik na północnym wybrzeżu półwyspu.

10.07
Rano wyruszamy w dalszą drogę na wschód; najpierw docieramy położonego malowniczo w zatoce portowego miasteczka Grundarfjordur, a następnie do usytuowanej w zatoce Hunarfjordur kolonii fok i atrakcji przyrodniczej - niezwykle ukształtowanej skały Hvitserkur. Nocujemy na farmie w pobliskiej osadzie Osar.

11.07
Kontynuujemy podróż na wschód. Po kilkudziesięciu kilometrach docieramy do portowego miasteczka Akureyri, z ciekawym ogrodem botanicznym. Dalsza droga w kierunku wschodnim doprowadza nas do dużej atrakcji przyrodniczej - wodospadu Godafoss. Oglądamy w deszczu potężny wodospad, po czym udajemy się na północ, do portowego miasteczka Husavik. Tu znajduje się Muzeum Wielorybnictwa, można również wybrać się statkiem na poszukiwanie wielorybów lub obejrzeć okoliczne jeziora z licznymi ptakami. Wieczorem docieramy do małej miejscowości Reykjahlið, położonej nad jeziorem Myvatn.

12.07
Od rana eksplorujemy wulkaniczne okolice jeziora Myvatn. Najpierw wchodzimy na obrzeże krateru wygasłego wulkanu Hverfjall, następnie udajemy się na labirynt lawowy Dimmuborgir, powstały w wyniku niedawnej erupcji wulkanicznej, oglądając liczne pseudokratery. Po południu spacerujemy wzdłuż brzegów jeziora Myvatn, oglądając liczne miejscowe ptaki. Odwiedzamy także obszar geotermalny Hverarönd z licznymi solfatarami i fumarolami. Wieczorem korzystamy z miejscowej atrakcji - możliwości kąpieli w gorących źródłach.

13.07
Rano wyruszamy w dalszą podróż na północny wschód; po ok. 30 km docieramy do kanionu Jökulsárgljúfur. Spacerujemy w kanionie odwiedzając dwa wodospady na rzece Jökulsá: Selfoss i Dettifoss - najpotężniejszy wodospad w Europie. Po obejrzeniu wodospadów wyruszamy poprzez przypominające księżycowy krajobraz wnętrze wyspy na jej południowowschodnie wybrzeże - do miejscowości Stafafell, gdzie nocujemy na miejscowej farmie.

14.07
Tego dnia udajemy się na całodzienną pieszą wędrówkę po okolicznych górach. Odwiedzamy m.in. rezerwat Lónsöræfi i słynący z kolorowych skał wąwóz Hvannagil. Nocujemy ponownie na farmie w osadzie Stafafell.

15.07
Rankiem wyruszamy wzdłuż wybrzeża na zachód wsypy. W deszcze i wietrze odwiedzamy wypełnioną bryłami lodu Lodowcową Lagunę (Jökulsárlon). Następnie docieramy do podnóża lodowca Vatnajökull w parku narodowym Skaftafell; odbywamy stąd pieszą wędrówkę w tym parku oglądając z bliska jęzor lodowca i „organowy” wodospad Svartifoss. Na nocleg docieramy do położonego na wybrzeżu miasteczka Vik.

16.07
Tego dnia przemieszczamy się stopniowo wzdłuż wybrzeża na zachód wyspy. Najpierw wyruszamy w stronę czoła „czarnego” lodowca Sólheimajökull - jednego z jęzorów czapy lodowej Mýrdalsjökull. Następnie wędrujemy w poszukiwaniu maskonurów wzdłuż wysokich klifów Dyrhólaey, spacerujemy po czarnej plaży z bazaltowymi „organami” Dyrholaey, oglądamy trzy niezwykłe wodospady - Seljalandfoss, Gljufrabui i Skogafoss. Wieczorem docieramy do Reykjaviku.

17.07
Rano wyruszamy do położonego w pobliżu stolicy Parku Narodowego Thingvellir - miejsca gdzie stykają się dwie płyty tektoniczne - euroazjatycka i północnoamerykańska. Spacerujemy tektoniczną szczeliną, oglądamy miejscowy jeziorny i wulkaniczny krajobraz oraz zabytkowy kościół Thingvellir. Następnie przemieszczamy się na obszar geotermalny Geysir, gdzie podziwiamy liczne zjawiska geotermalne, z tryskającym regularnie gejzerem Strokkur. Kolejną atrakcją przyrodniczą są potężne wodospady Gullfoss na rzece Ólfusá. Wieczorem wracamy do stolicy kraju.

18.07
Odwiedzamy najciekawsze miejsca w Reykjaviku - nowoczesną katedrę Hallgrimskirkja z wysoką wieżą kościelną (panoramiczne widoki miasta), zabytkową ulicę Frakkastigur, kościół dominikański, spacerujemy po dzielnicy portowej. Na zakończenie zaglądamy do nowoczesnej budowli na nabrzeżu - Filharmonii i Centrum Konferencyjnego Harpa. Wieczorem odlatujemy z lotniska Keflavik do Warszawy.

© Copyright by Zbigniew Bochenek. Design by Jac.