Historie ze świata

Tajwan to dla większości z nas nieco tajemnicze miejsce na Ziemi. Stosunkowo niewielka wyspa położona na krańcu Azji, na uboczu głównych szlaków turystycznych, nie wzbudza wielu skojarzeń. Ale gdy na początku XVI wieku dotarli tu Portugalczycy, nazwali ją Formosa, czyli piękna. Urzekły ich wspaniałe, klifowe wybrzeża, pokryte bujną roślinnością potężne góry, zaciszne plaże południa wyspy. Ponadto spotkali ciekawą mieszankę etniczną - ludność chińską oraz rdzenne plemiona pochodzenia malajskiego. Te atuty spowodowały, że zapragnąłem sprawdzić, czy wyspa zasługuje na nazwę nadaną przez portugalskich żeglarzy ... dalej>>>

Filipiny - ta nazwa najczęściej kojarzy nam się z południowymi wyspami, otoczonymi lazurowym morzem i rafami koralowymi, pokrytymi bujną egzotyczną roślinnością. Ów stereotypowy obraz wzbogacają jednak mieszkańcy filipińskiego archipelagu. Wyspy te zamieszkują różnorodne plemiona, które przekształcają surowy górski krajobraz ich wnętrz, tworząc niezwykłe tarasy ryżowe. Pragnienie zobaczenia miejscowych ludzi żyjących w zgodzie z bogatą, tropikalną przyrodą było impulsem do wyruszenia w środku naszej zimy na krańce południowej Azji.... dalej>>>

Aotearoa - kraj długiej białej chmury; tak nazwali nowozelandzkie wyspy rdzenni mieszkańcy tych ziem, Maorysi. I takie mamy pierwsze wrażenie, gdy po długim locie na kraniec naszego świata docieramy do Nowej Zelandii. Spośród długich obłoków wyłania się postrzępione wybrzeże Wyspy Północnej i jej pagórkowate wnętrze pokryte różnymi odcieniami żółci i zieleni... dalej>>>

Hotelowy pokój w Bangkoku, godzina trzecia w nocy. Z płytkiego snu wyrywa mnie dzwonek telefonu. W słuchawce odzywa się łagodny głos tajskiej recepcjonistki:
"Sir, its your wake-up service"... Szybko zrzucam z siebie resztki snu - tak, to dziś wyruszamy na spotkanie nowej przygody, do Birmy, kraju tysięcy pagód ... dalej>>>

Atakama - najbardziej suche miejsce na ziemi.
To określenie znane z czasów szkolnej geografii rozbudzało od dawna moją ciekawość. Jak wygląda obszar, na który spada rocznie tylko 10 mm deszczu (znacznie mniej niż na Saharze), a są tereny, gdzie przez wiele lat nie zanotowano żadnych opadów.
Toteż gdy zaczęła przybierać realny kształt moja wyprawa wraz z trójką przyjaciół do Ameryki Południowej, jednym z jej głównych celów stała się ta usytuowana w północnej części Chile pustynia ... dalej>>>

Gwatemala - mały kraj Ameryki Środkowej -
od dawna pobudzała moją wyobraźnię tajemniczą kulturą Majów oraz niezwykle zróżnicowaną przyrodą. Kiedy w trakcie przygotowań do meksykańskiej wyprawy zrodził się pomysł odwiedzenia tego małego sąsiada Meksyku, bez wahania podjęliśmy wyzwanie - jedziemy do Gwatemali! Pomysł przerodził się wkrótce w czyn, gdy w piękne listopadowe popołudnie wylądowaliśmy na lotnisku w Guatemala City. ... dalej>>>

Himalaje od dawna fascynowały mnie swą potęgą i pięknem krajobrazu.
Marzenia o zobaczeniu najwyższych gór świata przeobraziły się w rzeczywistość, gdy w listopadzie 1992 roku rozpoczęliśmy wyprawę do Nepalu. Postawiliśmy sobie ambitny cel: dotrzeć do jednego z najpiękniejszych zakątków głównego pasma Himalajów, położonego w zachodniej części Nepalu sanktuarium Annapurny. Jest to wspaniale ukształtowany cyrk lodowcowy, niemal całkowicie otoczony wysokimi, śnieżnymi szczytami, z których najwyższy, Annapurna I, liczy 8091 metrów ... dalej>>>

Słowo Zanzibar brzmi egzotycznie - kojarzy się z tropikalną wyspą otoczoną pięknymi, piaszczystymi plażami i rafami koralowymi, przesyconą zapachami przypraw i korzeni. Przyciąga ona turystów nie tylko swym naturalnym urokiem, stwarzającym idealne warunki do beztroskiego wypoczynku, ale i swoją historią. ... dalej>>>

Egzotycznie brzmiąca nazwa Malakka nieodmiennie kojarzy się z zapachem Orientu: przypraw korzennych, opium i kadzidła. To prawidłowe skojarzenie nie oddaje jednak bogactwa form i treści, jakie łączą się z najstarszym i najciekawszym miastem Malezji ... dalej>>>

Słońce chyliło się już ku zachodowi, gdy zmęczeni wielogodzinną podróżą z Bangkoku dotarliśmy do Butterworth, położonego nad szeroką cieśniną portowego miasta Malezji. Po drugiej stronie cieśniny rysował się górzysty kontur Penangu - wyspy będącej pierwszym celem naszej malezyjskiej wyprawy ... dalej>>>

Amazońska dżungla - to określenie mocno poruszało moją wyobraźnię już od czasów młodzieńczych lektur książek Arkadego Fiedlera. Jak wygląda najbogatszy leśny obszar świata, co kryje się w wielopiętrowym gąszczu roślin, jak żyją amazońscy Indianie - rdzenni mieszkańcy tych ziem. Odpowiedzi na te pytania mogłaby dostarczyć choćby krótka wyprawa w głąb dziewiczego lasu ... dalej>>>

Od czasu pierwszych dziecięcych wizyt w ogrodach zoologicznych towarzyszyło mi marzenie, aby zobaczyć dzikie afrykańskie zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Wyobraźnię pobudzały liczne filmy przyrodnicze ukazujące życie mieszkańców afrykańskiej sawanny. Po wielu latach moje marzenie zaczyna się spełniać, gdy w słoneczny październikowy poranek 2000 roku wraz z piątką przyjaciół wyruszamy z Nairobi na spotkanie z dziką przyrodą Kenii i Tanzanii ... dalej>>>

Tajemnicza kultura Majów - jednego z najważniejszych ludów prekolumbijskiej Ameryki Łacińskiej od dawna wzbudzała moją ciekawość. Kim byli ludzie wznoszący w czasach wczesnego średniowiecza olbrzymie piramidy, świątynie i pałace, odbywający nieraz krwawe rytuały religijne, tworzący niezwykłe dzieła sztuki? Toteż gdy zrodził się pomysł wyprawy do Meksyku, jednym z jej głównych punktów stał się szlak pozwalający na własne oczy zobaczyć wytwory rąk Majów i nieco bliżej poznać ich zagadkową kulturę ... dalej>>>

Indie to niezwykle bogata mozaika kultur i religii. Można tu znaleźć wyznawców głównych religii świata: islamu, buddyzmu, chrześcijaństwa, lecz najbardziej charakterystycznym dla tego kraju jest hinduizm, zespół wierzeń wywodzący swe korzenie z subkontynentu indyjskiego. Wyznawcy tej religii zamieszkują we wszystkich regionach Indii, lecz najwspanialsze świątynie poświęcone bogom hinduizmu zostały wzniesione na południu subkontynentu. Stąd też, aby móc zanurzyć się w świat hinduistycznych wierzeń i obrzędów właśnie tam postanowiliśmy skierować swe kroki, planując wyprawę do Azji Południowej ... dalej>>>

Costa Rica - bogate wybrzeże - tak Kolumb nazwał ów skrawek lądu na przesmyku między Ameryką Północną i Południową, gdy dotarł tu na przełomie XV i XVI wieku. Określenie to jest w pełni zasadne; Kostaryka - mały kraj Ameryki Środkowej rozpięty pomiędzy dwoma oceanami, zawiera na swym obszarze olbrzymie bogactwo przyrodnicze, od wysokich, czynnych wulkanów, poprzez gęste lasy chmurowe aż do różnorodnych wybrzeży Pacyfiku i Atlantyku. Postanowiliśmy odwiedzić ten niewielki kraj i poznać jego główne atrakcje ... dalej>>>

Jestem wraz grupką przyjaciół na środku Cieśniny Gibraltarskiej. Ten wąski, 14-kilometrowy pas wody oddziela od siebie dwa światy - naszą "starą", chrześcijańską Europę i jakże odmienny, muzułmański świat Afryki. Jaki będzie ten położony najdalej na zachód kraj islamu? Podekscytowani spoglądamy na surowe, skaliste brzegi Afryki z wyniosłymi Słupami Herkulesa, strzegącymi wejścia z Atlantyku na Morze Śródziemne. Niebawem opuszczamy potężny prom i stawiamy pierwsze kroki na afrykańskiej ziemi ... dalej>>>

© Copyright by Zbigniew Bochenek. Design by Jac.