Relacje z podróży

Meksyk - Gwatemala

Kraje północnej części Ameryki Łacińskiej - Meksyk i Gwatemala - od dawna rozbudzały moją wyobraźnię. Tu znajdują się tajemnicze pozostałości wysokorozwiniętych cywilizacji kontynentu amerykańskiego.
Wspaniała jest przyroda tych krajów - wysokie góry, aktywne wulkany, złociste karaibskie plaże, dżungla Jukatanu.
Różnorodna mozaika kulturowa mieszkańców Meksyku i Gwatemali fascynuje niezwykle barwnymi strojami, ciekawymi zwyczajami i charakterystyczną, zewsząd rozbrzmiewającą, muzyką.
Marzenie zobaczenia tego zakątka świata przybrało realne kształty na początku listopada 1994 roku, gdy nasza wyprawa dotarła do stolicy Meksyku.

Dziennik podróży

4.11
Przelot na trasie Warszawa - Londyn. Późnym popołudniem i wieczorem w ekspresowym tempie zwiedzamy stolicę Wielkiej Brytanii: centrum Londynu z Picadilly i Trafalgar Square, oglądamy Katedrę Westminsterską i honorowe warty przy Pałacu Buckingham. Wieczór kończymy w typowym angielskim pubie.

5.11
Odlatujemy z londyńskiego lotniska Heathrow do stolicy Meksyku, Mexico City. Lot trwa 12 godzin. PO wylądowaniu wieczorem docieramy na nocleg do położonego w peryferyjnej dzielnicy schroniska Francisco Moreno, prowadzonego przez siostry salezjanki (koszt noclegu w pokojach 2-osobowych ok. 9 USD/os).

6.11
Wczesnym rankiem wyruszamy na zwiedzanie Mexico City. Rozpoczynamy zwiedzanie od położonej w pobliżu najważniejszej katolickiej świątyni Meksyku, bazyliki Santa Maria de Guadeloupe, miejsca pielgrzymek milionów Meksykanów każdego roku na początku grudnia. Następnie udajemy się do usytuowanego w centrum miasta Muzeum Antropologii - najbogatszego muzeum ze zbiorami kultury cywilizacji rozwijających się na obszarze północnej części Ameryki Łacińskiej. Wieczorem zaglądamy na Plac Garibaldiego - miejsce rozrywek mieszkańców miasta, z licznymi zespołami muzycznymi mariachis.

7.11
W godzinach przedpołudniowych udajemy się do położonej w dzielnicy willowej ambasady Gwatemali w celu załatwienia wiz do tego kraju. Po wypełnieniu wniosków wizowych i krótkim, godzinnym oczekiwaniu otrzymujemy wizy. Następnie jedziemy do historycznego centrum stolicy Meksyku, na plac Zócalo. Na tym olbrzymim placu wyróżnia się przede wszystkim Katedra Metropolitalna, której budowę rozpoczęli Hiszpanie w 1544 r., z pięknym wyposażeniem barokowym wnętrza i bogatą, rozbudowaną fasadą. Jedna z pierzei placu wypełnia Palacio National, budowla państwowa, której początki sięgają początków podboju Meksyku przez Hiszpanów, wyposażona obecnie w liczne malowidła ścienne, tzw. murale. Zwiedzamy także jeden z najstarszych kościołów stolicy, znajdujący się w pobliżu Zócalo kościół Santo Domingo z 1526 r.

8.11
Rankiem wyruszamy autobusem (4 USD) na zwiedzanie odległego ok. 50 km od stolicy Teotihuacán (wstęp 5 USD). Zwiedzamy pozostałości tego rozległego miasta, założonego ok. 200 r. p.n.e., z licznymi dobrze zachowanymi budowlami; piramidą Słońca, piramidą Księżyca, świątynią Quetzalcóatla. Ze szczytów obu piramid podziwiamy panoramę miasta i okolic, kontemplując dokonania starożytnych budowniczych. Odwiedzamy małe muzeum położone w południowej części miasta. Wieczorem wracamy do Mexico City.

9.11
Wczesnym rankiem wyruszamy autobusem (4 USD) do odległej ok. 80 km od stolicy miejscowości Tula. W pobliżu tej miejscowości znajdują się pozostałości największego miasta Tolteków, wzniesionego w IX-X wieku (wstęp 4 USD). Oglądamy ruiny świątyni w kształcie piramidy, ozdobionej rzeźbami jaguarów, zwieńczonej czterema potężnymi posągami wojowników, tzw. atlantami. Późnym popołudniem wracamy do stolicy. O godz. 22 opuszczamy Mexico City, udając się autobusem (17 USD) na południowy wschód, do miasta Oaxaca. Przejazd przez meksykański płaskowyż trwa 13 godzin (z trzygodzinną przerwą wywołaną awarią autobusu).

10.11
Ok. godz. 11 docieramy do Oaxaca. Tu spotykamy polskiego księdza, ojca werbistę Mariana Nytko. Zamieszkujemy w hoteliku Paris ( 6 USD/os). Po południu udajemy się na zwiedzanie centrum miasta. Oglądamy usytuowaną na placu Zócalo katedrę i Pałac Gubernatora, kościół Santo Domingo z przepiękną fasadą i bogatym, barokowym wyposażeniem wnętrza (Kaplica Matki Boskiej Różanej). Buszujemy po zabytkowej hali targowej. Wieczorem odwiedzamy kościół San Juan - kościół parafialny księdza Mariana Nytko.

11.11
Wyruszamy z Oaxaca na zwiedzanie odległego o 10 km Monte Albán - dawnej stolicy Zapoteków. Oglądamy na wzgórzu pozostałości starożytnego miasta, rozwijającego się od 700 r. p.n.e. aż do przybycia Hiszpanów w XVI w. : ruiny świątyń, piramid i pałaców, zdobionych charakterystycznymi reliefami. Ze wzgórza Monte Albán roztacza się rozległy widok na okoliczne góry i miasto Oaxaca. Po powrocie do miasta zwiedzamy dalej jego najciekawsze zabytki: oglądamy kościół Virgin de la Soledad, klasztor św. Katarzyny Sieneńskiej i kościół św. Augustyna. Wieczorem sympatyczne spotkanie z ks. Marianem Nytko.

12.11
Wyruszamy autobusem do odległej o 46 km od Oaxaca miejscowości Mitla. Oglądamy tu pozostałości pałacu Mixteków, z niezwykłymi, geometrycznymi ornamentami na ścianach pałacowych budowli. W drodze powrotnej odwiedzamy małą miejscowość Tiacochahuaya, słynącą z ciekawego kościoła San Jeronimo, łączącego elementy sztuki Zapoteków i motywy katolickie w architekturze i wyposażeniu wnętrza. Wieczorem udajemy się plac centralny Oaxaca, gdzie uczestniczymy w zabawie mieszkańców miasta przy dźwiękach muzyki mariachis.

13.11
Po porannej mszy w kościele Santo Domingo wyruszamy po południu z Oaxaca na wschód Meksyku, do miasta Villahermosa. Nocny przejazd autobusem trwa 13 godzin (ok. 600 km), koszt przejazdu to ok. 26 USD.

14.11
W Villahermosa odwiedzamy park - muzeum La Venta, w którym są zgromadzone pozostałości tajemniczej kultury Olmeków, m.in. słynne kamienne głowy o negroidalnych rysach. Po południu udajemy się autobusem do miasteczka Santo Domingo, położonego w pobliżu Palenque (ok. 140 km na południe od Villahermosa). Zamieszkujemy w hoteliku Bonampak (3 USD/os); wieczorem spacerujemy po miasteczku.

15.11
Wyruszamy wraz z wynajętym kierowcą na zwiedzanie pobliskich atrakcji przyrodniczych. Najpierw odwiedzamy urokliwy, aczkolwiek niewielki wodospad Misol-Ha, zaś następnie przemieszczamy się do wodospadów Agua Azul - pięknego ciągu kaskad i jeziorek z turkusową wodą na rzece Yax, usytuowanych wśród tropikalnej roślinności. Spacerujemy wzdłuż kaskad, korzystając z kąpieli w rzece.

16.11
Wczesnym rankiem wyruszamy na zwiedzanie zespołu archeologicznego Palenque - jednego z najważniejszych miast - państw Majów, usytuowanego malowniczo w dżungli u podnóża gór (wstęp 5 USD). Oglądamy najważniejsze budowle dawnego miasta: Świątynię Inskrypcji (wchodzimy w głąb świątyni, aby obejrzeć grobowiec najważniejszego władcy Palenque, Pacala), Pałac Królewski z dobrze zachowanymi płaskorzeźbami Majów, Świątynię Słońca, Świątynię liściastego Krzyża, wdrapujemy się na Świątynię Krzyża, aby podziwiać układ miasta. Spędzamy tu cały dzień, chłonąc atmosferę tego niezwykłego miejsca. Wieczorem wracamy do hoteliku Bonampak w Santo Domingo i wyruszamy nocnym autobusem do stolicy stanu Jukatan, Meridy (600 km - 9 godzin - 24 USD).

17.11
Zwiedzamy "białe miasto" - Meridę - oglądamy XVI-wieczną katedrę, Kolonialny Pałac Gubernatora, ratusz, odwiedzamy żywą dzielnicę handlową. Kupujemy również bilety lotnicze na przelot do Gwatemali. Wieczorem pijemy zimne piwo Corona w jednej z kawiarni otaczających główny plac, Zocalo.

18.11
Rankiem wyruszamy na zwiedzanie miasta Majów położonego ok. 80 km na południe od Meridy, Uxmal (wstęp 7 USD). Zwiedzamy kompleks zabudowań Uxmal: wspinamy się na Wielką Piramidę Wróżbity, podziwiamy kunszt architektoniczny Kompleksu Zakonnic, Pałacu Gubernatora, Domu Żółwi. Następnie przemieszczamy się do odległego o kilkanaście kilometrów Kabah, gdzie oglądamy bogato ozdobione reliefami pozostałości Pałacu Królewskiego Majów (wstęp 3 USD). Wieczorem wracamy autobusem (2 USD) do Meridy.

19.11
Zwiedzamy Meridę; o godz. 16 odlatujemy do Guatemala City. Przelot meksykańskimi liniami lotniczymi trwa ok. 1 godziny. Po wylądowaniu w stolicy Gwatemali opuszczamy ją niezwłocznie, udając się autobusem do dawnej stolicy, Antigua de Guatemala (45 min jazdy zatłoczonym autobusem - 2.5 quetzala). Zamieszkujemy w hoteliku - pensjonacie Santa Lucia (20 quetzali/os).

20.11
Zwiedzamy zabytkowe miasteczko Antigua: rynek z katedrą i Pałacem Gubernatora, kościoły św. Franciszka, kapucynów, klasztor św. Klary, odwiedzamy targ miejski. Spacerujemy po uliczkach miasteczka, wchłaniając atmosferę tego najważniejszego w XVII-XVIII wieku miasta Ameryki Środkowej.

21.11
Wybieramy się na zwiedzanie okolic miasta Antigua; oglądamy położoną w pobliżu wioskę rzemieślników wywarzających wyroby ze srebra oraz kościół San Felipe. Po południu wyruszamy z przewodnikiem (5 USD/os) na aktywny wulkan Pacaya (2552 m). Po dwugodzinnej jeździe mikrobusem docieramy do podnóża wulkanu, skąd jeszcze prawie dwie godziny idziemy przez dżunglę i wspinamy się po ciepłym stoku na krawędź krateru wulkanu. Osiągamy krater już po zachodzie słońca; podziwiamy żyły lawy pulsującej na jego dnie oraz rozległą panoramę górską z licznymi wulkanami i odległymi światłami Guatemala City. Późnym wieczorem wracamy do Antigua.

22.11
Wybieramy się lokalnymi autobusami nad jezioro Atitlan. Po 3 przesiadkach (San Lucas, Encuentros, Solola) docieramy po kilku godzinach jazdy do miasteczka Panajachel, usytuowanego na brzegu jeziora Atitlan (1500 m n.p.m., 500 m głębokości). Podziwiamy urodę jeziora otoczonego górami z trzema wulkanami, Toliman, San Pedro i Atitlan. Przechadzamy się po turystycznym miasteczku Panajachel. W drodze powrotnej odwiedzamy lokalny targ w Sololi i zwiedzamy miejscową katedrę. Późnym wieczorem wracamy do Antigua.

23.11
Spacerujemy po miasteczku Antigua i jego okolicach. Wspinamy się na widokowe wzgórze Santa Cruz, z piękną panoramą miasta i okolicznych wulkanów Agua i Fuego.

24.11
Wczesnym rankiem wyjeżdżamy mikrobusem na lotnisko w Guatemaa City, skąd lecimy samolotem do miasteczka Flores, położonego w nizinnej części kraju w pobliżu słynnego miasta Majów Tikál. Lot do Flores trwa 40 minut. W usytuowanym na wyspie miasteczku znajdujemy nocleg w hoteliku El Itza (17.5 quetzala/os). Po południu wyruszamy na wycieczkę łódką po jeziorze Peten Itza (10 quetzali), odwiedzając wysepkę z krokodylami i miejscowe mini-zoo.

25.11
Wyruszamy mikrobusem do odległego ok. 60 km dawnego miasta Majów Tikál (25 quetzali/os). Wstęp do Parku Narodowego kosztuje 30 quetzali. Zwiedzamy zanurzony w dżungli kompleks świątynno-pałacowy: Akropol, potężne piramidy-świątynie Wielkiego Jaguara, Masek, Zaginiony Świat, Świątynię Inskrypcji. Wspinamy się na najwyższą piramidę świata Majów, Dwugłowego Węża (73 m), skąd podziwiamy panoramę Tikálu. Wieczorem wracamy do Flores.

26.11
Rano wyruszamy samolotem z Flores do Guatemala City. Znajdujemy nocleg w hotelu Hincapie (10 USD/os), a następnie wyruszamy na zwiedzanie stolicy. Odwiedzamy plac centralny z katedrą i Pałacem Prezydenckim oraz kościoły wokół placu. Przyglądamy się życiu mieszkańców stolicy.

27.11
Rano udajemy się samolotem do Meridy, wracając do Meksyku. Z Meridy jedziemy autobusem (3 USD) do odległego o 120 km dawnego miasta Majów, Chichen Itza. Znajdujemy nocleg w pobliskim miasteczku Piste, w posadzie Chac Mol (5 USD/os).

28.11
Zwiedzamy kompleks świątynno-pałacowy Chichen Itza. Wspinamy się na piramidę Kukulcana, oglądamy Świątynię 1000 Kolumn, Świątynię Wojowników, Jaguara, obserwatorium astronomiczne, boisko do gry w pelotę, świętą studnię cenote, łażnie i grobowce. Spędzamy w Chchen Itza ponad pół dnia, podziwiając różnorodność architektury Majów. Po południu wyruszamy na wschód w stronę Morza Karaibskiego, docierając po 4.5 godz. do Cancún - wielkiego kurortu na wybrzeżu. Przeprawiamy się promem na pobliską Wyspę Kobiet (Isla Mujeres); znajdujemy nocleg w hotelu Vistalmar (6 USD/os).

29.11
Wypoczywamy na północnej plaży wyspy (Playa Norte). Po południu zwiedzamy miasteczko a wieczorem spacerujemy po plaży podziwiając zachód słońca.

30.11
Udajemy się na południe wyspy, do Parku Garrafon. Oglądamy miejscowe akwarium i korzystamy z plaży z piękną rafą koralową, pływając wzdłuż rafy z maską. Wieczorem w hotelu obchodzimy łącznie imieniny Andrzeja i Barbary.

1.12
Zwiedzamy południową część Wyspy Kobiet: oglądamy ruiny małej świątyni Majów, przechadzamy się po plażach Lancheros i Paraiso; zachód słońca oglądamy na Playa Norte.

2.12
Rankiem przeprawiamy się promem na ląd stały, do miasteczka Puerto Juarez.. Stąd autobusem (4 USD) poprzez Cancún wyruszamy na południe, do ruin miasta Majów Tulum. Oglądamy usytuowane na wysokim klifie morskim pozostałości Tulum i korzystamy z kąpieli na plaży położonej u podnóża ruin. Po południu ruszamy w dalszą drogę do odległego o 240 km miasta Chetumal, usytuowanego w pobliżu granicy z Belize (8 USD). W Chetumal przesiadamy się na nocny autobus do Villahermosa i ruszamy na zachód poprzez Półwysep Jukatan (550 km, 22 USD).

3.12
Wczesnym rankiem docieramy do Villahermosa; przesiadamy się na autobus jadący przez góry stanu Chiapas do miasteczka Chiapa de Corzo (280 km, 7 godzin, 8 USD). Późnym popołudniem docieramy do miasteczka, gdzie nie bez trudu znajdujemy nocleg przy placu centralnym.

4.12
Udajemy się na przejażdżkę motorową łodzią do kanionu Sumidero - 47-kilometrowego odcinka rzeki Grijalva z pięknymi kilkusetmetrowymi ścianami skalnymi. Podziwiamy krajobrazy i miejscową faunę. Po południu zwiedzamy miasteczko Chiapa de Corzo: plac centralny Zocalo, katedrę Santo Domingo, kościół św. Grzegorza na wzgórzu widokowym z piękną panoramą miasta i okolic.

5.12
Przechadzamy się po miasteczku Chiapa de Corzo; następnie ruszamy do pobliskiej stolicy stanu Chiapas, Tuxtla Gutierrez (30 min, 0,5 godz). Zwiedzamy centrum miasta z katedrą i placem centralnym (wypełnionym schwytanymi rebeliantami - był to czas rebelii w stanie Chiapas). Wieczorem wyruszamy w nocną podróż do Puebli (1000 km, 43 USD, 14 godz.).

6.12
Zwiedzamy zabytkową starówkę Puebli: katedrę, XVI-wieczne kościoły Santo Domingo, San Francisco, San Cristobal. Odwiedzamy stary miejscowy targ Parian, oglądamy Muzeum Bello z ciekawą ekspozycją mebli i malarstwa.

7.12
Udajemy się z Puebli lokalnym autobusem do miejscowości Cacaxtla, słynnej ze świeżo odkrytych ruin pałacu Olmeków Xicalans. Oglądamy pałacowe freski z VII-VIII wieku (wstęp 4 USD). Podziwiamy panoramę okolic z wulkanem Popocatepetl (5452 m) na czele. Następnie wyruszamy do miasta Tlaxcala. Zwiedzamy zabytkowe centrum miasta z katedrą San José, ozdobionym muralami ratuszem, klasztorem św. Franciszka. Udajemy się do pobliskiego sanktuarium maryjnego Ocotlán, z pięknym barokowym kościołem. Późnym wieczorem wracamy do Puebli.

8.12
Wyruszamy z Puebli lokalnym autobusem do Choluli. Zwiedzamy miasto: kościół i klasztor franciszkanów, kościół parafialny, oglądamy największą piramidę na terenie Meksyku. Następnie przemieszczamy się do wioski Tonantzintla, gdzie podziwiamy niezwykły wiejski kościół z wnętrzem w stylu tzw. baroku indiańskiego. Oglądamy procesję miejscowych Indian. Kilka kilometrów dalej odwiedzamy w miejscowości Acatepec bogato zdobiony kafelkami barokowy kościół św. Franciszka. Wieczorem wracamy do Puebli.

9.12
Ciąg dalszy zwiedzania Puebli: oglądamy zabytkowy kościół i klasztor karmelitów, kościół San José; wieczorem w bożonarodzeniowej scenerii mamy okazję zobaczyć procesję miejscowych muzyków mariachis.

10.12
Wyruszamy z Puebli do Mexico City (133 km, 6 USD). Po przybyciu do stolicy w pobliżu bazyliki Santa Maria de Guadeloupe oglądamy niezliczone tłumy wiernych przybyłych na święto patronki Meksyku (11 grudnia). Udajemy się metrem na przedmieścia, aby zobaczyć Uniwersytet z budynkami zdobionymi olbrzymimi ściennymi malowidłami, muralami, podziwiamy największy mural na ścianie Biblioteki Uniwersyteckiej. Po powrocie do centrum kończymy zwiedzanie Meksyku na Placu Trzech Kultur. O godz. 20.25 odlatujemy liniami British Airways do Londynu.

11.12
Przelot na trasie Londyn Warszawa (17.00 - 20.25).
Zakończenie wyprawy.

© Copyright by Zbigniew Bochenek. Design by Jac.